Dobre nawyki żywieniowe

jak prawidłowo jeść

Nasza dieta powinna być dostosowana do pory roku i opierać się głównie na składnikach występujących w danym rejonie. Natura opracowała perfekcyjny plan dostarczania właściwych produktów żywnościowych w odpowiednim czasie. Owoce i warzywa dojrzewające latem mają właściwości ochładzające. Zimą powinniśmy raczej skłaniać się ku diecie rozgrzewającej. Należy przy tym spożywać najrozmaitsze pokarmy zawierające mięso, urozmaicając swoją dietę dla zachowania właściwej równowagi.

Lato, czas na zjedzenie owoców, jagód i warzyw

jak jeść warzywa

Większość warzyw powinna być przynajmniej delikatnie ugotowana, ponieważ surowe warzywa bywają ciężkostrawne. Nie powinniśmy jeść zimnych potraw ponieważ – jak twierdzi chińska tradycja – gaszą one ogień trawienia. Ma to szczególnie przykre skutki dla kobiet, w odniesieniu do cyklu menstruacyjnego, ponieważ żołądek znaj duje się tuż obok wątroby odpowiadaj ącej za przechowywanie krwi. Wychłodzenie żołądka może doprowadzić do zastojów w krążeniu krwi i w ten sposób zakłócać cykl menstruacyjny. Produkty mrożone – takie jak lody – są bardzo niezdrowe, podobnie jak i napoje podawane z kostką lodu. Powinniśmy również unikać jedzenia potraw zbyt gorących, które mogłyby oparzyć nam usta lub żołądek.

jak nie przejadaćNależy skończyć jedzenie zanim żołądek wypełni się całkowicie.

Nie powinniśmy jeść bezpośrednio przed snem. Najlepiej jest spożyć ostatni posiłek na trzy godziny przed pój ściem do łóżka. Dzięki temu lepsze będzie nie tylko nasze trawienie ale i sen. Późno serwowane posiłki powodują, że łatwiej nabieramy zbędnych kilogramów. Zdrowym objawem jest natomiast to, że po przebudzeniu mamy apetyt na śniadanie. Śniadanie j est posiłkiem, który dostarcza nam paliwa czy też energii na większą część dnia, dlatego też powinno być bardzo pożywne.

przydatny obiadObiad

Obiad należy do najważniejszych posiłków dnia. Właśnie w tym czasie przyswajamy najwięcej składników spożywczych. Pełnowartościowy obiad powinien składać się ze wszystkich elementów, ale przede wszystkim z białka i warzyw. Musi być smaczny i zdrowy, a przy tym zróżnicowany. Najbardziej tradycyjnym polskim obiadem jest zestaw składający się z ziemniaków, wieprzowiny i surówki. Nie wszyscy jednak pamiętają, że surówka jest ważnym dodatkiem – przygotowana ze świeżych warzyw i owoców dostarcza organizmowi potrzebnych witamin i składników typu magnez, żelazo. Nie każdy dorosły jada owoce i warzywa, więc obiadowa surówka jest często jedynym sposobem na zdobycie niezbędnych składników przez organizm, który zabezpieczą przed chorobami. Mięso powinno być spożywane przynajmniej raz dziennie, aby człowiek zachował siłę i odporność. Oczywiście, nie trzeba codziennie jeść tego samego dania. Odmiana i zróżnicowanie pozytywnie wpłyną na organizm. Dlatego warto poza mięsem z ziemniakami jadać inne potrawy, jak naleśniki, placki, gołąbki, kotlety itd. Zupy nie powinny stanowić same w sobie obiadu, ale dodatek. Dostarczają witamin i są pożywne, jednak nie dodają energii i nie sycą na długo. Między zupą a właściwym obiadem może wystąpić przerwa dwu, trzygodzinna. W czasie posiłku nie wolno jeść szybko nawet przy dużym głodzie. Zanim dotrą do mózgu informacje o jego zaspokojeniu, można zjeść zbyt dużo, co spowoduje niestrawność i przykre dolegliwości żołądkowe. Po obiedzie warto podać deser lub kompot owocowy.