Z dietą na wakacje

wakacje czas na zmiany

Wystarczy zastosować parę zasad, a Twoja sylwetka pozostanie bez wakacyjnej skazy. Trzymając się kilku prostych reguł na pewno nie będziesz musiała stosować restrykcyjnych diet, by powrócić do sylwetki sprzed wakacji. Nie po to walczyłaś większą część wiosny z kilogramami zdobytymi zimą, poprzez dietę, regularne ćwiczenia, by zaprzepaścić osiągnięty efekt.

Dieta na wakacjeZasada jednego talerza

Staraj się, by posiłek zmieścił się na jednym talerzu. Wtedy masz kontrolę na ilością jedzenia. Ilość jedzenia, którą pomieści jeden talerz w zupełności wystarczy Twojemu organizmowi do prawidłowego funkcjonowania. Gdybyś brała jedzenie na kilka talerzy, po pewnym czasie okazałoby się, że masz tych talerzy 3 i szkoda nie zjeść tylu wspaniałych dań.

Zasada trzech posiłków

Na wakacjach all inclusive można jeść prawie bez przerwy. A jedyną przerwę możesz sobie zrobić podczas picia i spania. Jednak takie zachowania gwarantują przywiezienie kilku kilogramów na sobie. Spróbuj jeść 3 podstawowe posiłki: śniadanie, lunch i kolację. A w międzyczasie unikaj niezdrowego podjadania. Pomiędzy posiłkami skuś się na owoce lub warzywa, nie mają wiele kalorii, są bogate w witaminy i składniki mineralne, a przede wszystkim są niezbędne zwłaszcza podczas upałów.

właściwe śniadanie

Zasada – po pierwsze śniadanie

Na śniadanie wybieraj owoce, warzywa, sery białe, jogurty z płatkami, otrębami lub muesli. Nie jedz dużej ilości pieczywa. Jeśli jednak zamiast płatków z mlekiem lub jogurtem decydujesz się na pieczywo, wybieraj ciemne pełnoziarniste. Zrezygnuj ze śniadaniowych croissantów, są dość kaloryczne, a przy tym tłuste. Do śniadania pij herbatę, kawę z mlekiem lub mleko. Soki, które często podawane są do śniadań mają tyle samo cukru, co słodkie napoje gazowane. Jeśli masz możliwość picia soków ze świeżo wyciśniętych owoców, wybieraj właśnie takie. Są zdrowe, mają mnóstwo witamin i składników mineralnych, a przy tym nie zawierają cukru.

Zasada – warzywa na połowie

Połowę talerza zapełnij świeżymi warzywami. Jeśli spędzasz wakacje np. w Egipcie lub innych egzotycznych krajach i boisz się „zemsty faraona”, wybierz warzywa gotowane lub duszone. Różnorodność warzyw sprawi, że Twoja dieta będzie o wiele bardziej urozmaicona niż ta codzienna, bo kto ma dostęp do rukoli, pomidorów, ogórków, sałaty, kukurydzy, marchewki, kapusty w jednym posiłku? Ty możesz sobie pozwolić na taki luksus!

jak jeść mięso i ryby

Zasada – ¼ dla mięsa i ryb

Ćwiartkę talerza powinnaś zapełnić mięsem lub rybami. W naszym kraju wciąż jadamy za mało ryb. Zgodnie z zaleceniami specjalistów powinniśmy je jeść raz lub dwa razy w tygodniu. Na pewno w Twojej wakacyjnej restauracji będzie ryb pod dostatkiem. Dlatego kiedy tylko możesz wybieraj ryby. Są doskonałym źródłem białka, ale i wielu składników mineralnych jak fosforu, sodu, potasu oraz witamin z grup B. Jeśli jednak zdecydujesz się na mięso, szukaj tego chudego np. kurczaka, indyka lub jagnięciny. Dodatkowo najlepiej będzie jeśli mięso przygotowane zostało na parze lub będzie duszone. Niestety nadmiar tłuszczów zawartych w wieprzowinie oraz w chudym mięsie smażonym na pewno nie pomoże Ci w utrzymaniu stałej wagi. Dlatego zrezygnuj całkowicie z mięs smażonych.

Zasada wody mineralnej

Woda jest niezbędna do życia, znajduje się w naszych organizmach w komórkach oraz w przestrzeni zewnątrzkomórkowej. Stanowi ona miejsce, gdzie zachodzą wszystkie procesy życiowe, dlatego jest nam tak bardzo potrzebna. A im cieplejsze miejsce – tym potrzebujemy jej więcej, dlatego staraj się pić podczas wakacji jak najwięcej wody mineralnej – przynajmniej 2,5-3 litry dziennie. Woda zabezpiecza organizm przed odwodnieniem, a dodatkowa sprawia, że odczucie głodu pomiędzy posiłkami zmniejsza się. Im więcej wody wypijesz tym lepiej dla Ciebie.

Zasada alkoholowa

Staraj się unikać picia alkoholu. Alkohol nie dostarcza Twojemu organizmowi składników odżywczych, a jedynie „puste” kalorie, dodatkowo osłabia Cię, podczas gdy mogłabyś aktywnie spędzać wolny czas. Jeśli jednak nie umiesz powstrzymać się od picia alkoholu, albo boisz się „zemsty faraona” rób to z umiarem. Wybierz kieliszek czerwonego wina zamiast piwa, gdyż po pierwsze wino ma mniej kalorii niż piwo, a po drugie wino ułatwia trawienie, a zawartym w nim flawonoidom i antocyjanom przypisuje się właściwości przeciwutleniające, które opóźniają procesy starzenia.

Zasada słodka

Słodycze, ciasteczka, ciasta, torty i lody na wakacjach all inclusive są wszędzie. Ciężko jest się im oprzeć, jednak ilość kalorii i tłuszczu jakie mają jest ogromna. Jeśli nie potrafisz się oprzeć tym smakołykom, staraj się tylko raz dziennie zjeść malutką porcję słodyczy. Wybieraj galaretki, budynie lub owocowe lody. Mają znacznie mniej kalorii niż czekoladowe torty pełne kremu. Pamiętaj, że porcja galaretki owocowej (miseczka ok. 200g) ma ok. 200 kcal, a cienki kawałek tortu (100g) ma ich aż 600! Jeśli Twoja silna wola jest ogromna i umiesz oprzeć się tym wszystkim smakołykom, zrezygnuj ze słodyczy zupełnie.

Zasada słodkich napoi

Nie pij słodkich napoi gazowanych w ogóle. Mają mnóstwo cukru i niestety nie ugaszą Twojego pragnienia.

zdrowy styl życia

Zasada – ruch to zdrowie

Różnorodności aktywności fizycznej na wakacjach masz mnóstwo: Aqua aerobic, fitness, siłownia, basen czy bieganie. Sama wybierz tę aktywność fizyczną, która odpowiada Ci najbardziej i przynajmniej pół godziny dziennie poświęć się jej. Spalisz nadmiar zjedzonych kalorii, zyskasz kondycję i smukłą sylwetkę, a jedynym dodatkowym bagażem przywiezionym z wakacji będą zakupione na bazarze pamiątki. Wszystkie te zasady pomogą Ci utrzymać swoją wagę. Jednak należy pamiętać, że wyjechaliśmy na wakacje, aby odpocząć od codziennych zasad i nakazów, by cieszyć się błogim spokojem i wolnością. Dlatego na wakacjach od czasu do czasu (byle nie za często) przymknijmy oko na te zasady. Przecież wszystko jest dla ludzi…